Recent Posts

Ρίβιο: Η γέφυρα της απορίας

ΣΤΟΝ ΠΗΓΑΙΜΟ ΠΡΟΣ… ΤΗ «ΠΕΖΟΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΑΠΟΡΙΑΣ»

Βρίσκεται σε εξέλιξη η κατασκευή μίας πεζογέφυρας, στον οικισμό Ρίβιο της Tοπικής Kοινότητος Παπαδάτου του Δήμου Ξηρομέρου.
Η πεζογέφυρα αυτή, είναι μέρος συνολικού έργου, για την άρση της επικινδυνότητας, όσον αφορά κόμβους αλλά και την ασφαλή διέλευση πεζών στον άξονα Αντιρρίου - Ιωαν-νίνων, συνολικού κόστους 26.000.000 € περίπου.
Είναι του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Eίχε δημοπρατηθεί το Σε-πτέμβριο του 2008. Ξεκίνησε όμως το Μάρτιο 2010, λόγω έκπτωσης του πρώτου μειοδότη δημοπρασίας και χρονοβόρου επιλογής βάσει νόμου άλλου μειοδότη. Μέχρι πριν λίγους μήνες είχε κατασκευασθεί ένα πολύ μικρό μέρος του έργου. Σήμερα έχει προχωρήσει αρ-κετά μεν, αλλά με αργούς ρυθμούς. Κανείς όμως δεν μπορούσε να φανταστεί ότι το τελικό κατασκεύασμα θα μοιάζει με ένα γκρίζο, τσιμεντένιο, τεράστιο επίμηκες «οχυρό», όπως θα δούμε παρακάτω.

Η γέφυρα επιλέχθηκε να γίνει, μπροστά σχεδόν από το Δημοτικό σχολείο, με φόντο τη πανέμορφη λίμνη Αμβρακία και τους πρόποδες του Θύαμου ή Πεταλά όρους. Εκεί για ό-σους δεν γνωρίζουν, βρίσκεται το δεύτερο μεγαλύτερο δρυόδασος με ήμερη βελανιδιά στην Αιτωλοακαρνανία, μετά το βελανιδόδασος του Ξηρομέρου.
Γράφει κάποιος διερχόμενος, προφανώς μηχανικός, στις παρακάτω ιστοσελίδες ότι «κα-τασκευάζεται ένα τερατούργημα».
http://www.stadia.gr/forum/viewtopic.php?p=123268&sid=672ae64cc1849da32254a50bc5673572
http://i925.photobucket.com/albums/ad96/stavros333/pezogefira_rivio.jpg

Μαυρίζει η ψυχή και αγανακτεί, με τις «γκρίζες» φωτογραφίες που δείχνουν ένα μόνο μέρος του έργου. Φανταστείτε να το δούμε ολοκληρωμένο. Το έργο από κάθε άποψη, δεν δένει με το φυσικό αλλά και το αρχιτεκτονικό - οικοδομικό περιβάλλον του χωριού, αλλά ούτε και με τους κατοίκους του. Το αλλοιώνει και το διαταράσσει άγρια, με την ασύμμε-τρο ογκώδη μάζα του. Ρώτησα πολλούς συνδημότες στις Φυτείες στη Παπαδάτου και κυρίως στο Ρίβιο, οι οποίοι έχουν αγανακτήσει. Μου ζήτησαν ενημέρωση γι΄ αυτά που γί-νονται στο τόπο μας. Το έργο το επιβλέπει η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος. Η περιφέρεια ούτως ή άλλως, είναι ο φορέας που θα πρέπει να μας ενημερώσει. Και αυτό το υπόσχο-μαι στους Δημότες ότι θα γίνει.
Σε πρόσφατη επίσκεψή μου, διαπίστωσα με τρόμο, ότι οποιοσδήποτε νέος ή μεγάλος στην ηλικία, που θα διέρχεται τη μεγάλη σε μήκος και ύψος πεζογέφυρα από τη ράμπα, θα εκτίθεται το χειμώνα για πολύ χρόνο και σε μεγάλο ύψος, σε κάθε καιρική μεταβολή όπως ξαφνικής ριπής αέρα ή μεγάλης έντασης ανέμων, καταιγίδας και βροχής ή κεραυνού κλπ. Παρατήρησα επίσης, ότι τα πλαϊνά προστατευτικά τσιμεντένια τοιχία είναι χαμηλά. Πι-στεύω ότι έπρεπε να είναι υψηλότερα, για λόγους ασφάλειας. Λογικά θα μπουν κιγκλιδώ-ματα; ΠΡΕΠΕΙ να το εξετάσουμε οπωσδήποτε για λόγους ασφάλειας των κατοίκων.

Όταν δούμε λοιπόν ολοκληρωμένη τη γέφυρα, αυτή θα είναι διπλάσια σε όγκο τσιμέντου από τις φωτογραφίες που βλέπουμε παρακάτω και στο τέλος της επιστολής !!!!!

(Η πεζογέφυρα ξεκινάει από τη μία άκρη του χωριού και φθάνει σχεδόν στο μέσον. Όπως παρατηρούμε, η πεζογέφυρα, θα περάσει από την πλευρά του δρόμου, που βλέπουμε στη φωτογραφία, στην άλλη πλευρά , όπου οι πεζοί θα κινούνται πλέον με «ζιγκ-ζαγκ» κίνηση, σε τρία διαφορετικά όμως καθ ύψος οδοστρώματα και δεκά-δων μέτρων μήκους τσιμεντένιου καταστρώματος, μέχρι να κατέβουν επιτέλους κά-τω στο έδαφος !!!!!!!). (Ειδικά για τα παιδιά εκτιμώ, ότι τα περισσότερα αποκλείεται να χρησιμοποιούν τα σκαλοπάτια, για να ανέβουν στη πεζογέφυρα, αλλά θα επιθυ-μούν, λόγω ηλικίας, την μικρή περιπέτεια της διέλευσης δια της ράμπας των εκατο-ντάδων μέτρων, με ότι αυτό συνεπάγεται από πλευράς ασφάλειάς τους, όπως ανέ-λυσα πιο πάνω)

Μετά από αναζήτηση στοιχείων, διαπίστωσα ότι ναι σωστά προβλέπεται και η διευκόλυν-ση στη κίνηση ατόμων με αναπηρία (ΑΜΕΑ), γι αυτό και έγιναν αριστερά και δεξιά οι τε-ράστιες τσιμεντένιες ράμπες. Όμως αναρωτιέμαι γιατί δεν επιλέγηκαν άλλες τεχνικές λύ-σεις από αυτή που βλέπουμε με το μεγάλο σε μήκος επιφάνειας και όγκο έργο από μπε-τόν αρμέ. Εδώ είναι η κατηγορηματική ένστασή μου. Μπορώ να αντιπαραθέτω προτάσεις πολλαπλάσιου μικρότερου μεγέθους κατασκευής μεταλλικής ή ξύλινης πεζογέφυρας (να δένει με το περιβάλλον και να ενσωματώνεται με αυτό), με ταυτόχρονη χρήση εξωτερικού ανελκυστήρα- ασανσέρ για ΑΜΕΑ. Υπήρχαν ακόμα και τεχνικές λύσεις για υπόγειες δια-βάσεις κλπ κλπ.

Στη Σχολική Μονάδα Ρίβιου, που μπροστά και ανατολικά της κατασκευάζεται η υπόψη πεζογέφυρα, συστεγάζονται το2/θέσιο Δημ. Σχολείο Ρίβιου και το Νηπιαγωγείο. Οι μαθη-τές προέρχονται από τους οικισμούς Ριβίου, Αγίου Στεφάνου και Κουβαρά. Είναι χτισμένο από το 1962 σε πολύ ωραία θέση και από το προαύλιό του –ως φυσικό μπαλκόνι- μπορεί κανείς να απολαύσει τη θέα του κυρίου σώματος της πανέμορφης Λίμνης Αμβρακίας, τις δυτικές ακτές με την πλούσια Μεσογειακή βλάστηση, αλλά και τις περήφανες κορφές των Ακαρνανικών (Περγαντί κλπ).

Ο υπερδραστήριος Παπαδατιώτης δάσκαλος με οικολογική ανησυχία Φούντας Στυ-λιανός, υλοποίησε το “Παράδειγμα” ως προς ένα Σχολείο Κύτταρο Πολιτιστικής και Περι-βαλλοντικής Βιωματικής Εκπαίδευσης στο Ρίβιο. Με τη βοήθεια των κατοίκων της περιο-χής που κατάγονται κυρίως από τα ορεινά της Ηπείρου, κατασκεύασε εντός της αυλής του σχολείου το “Κονάκι των Κτηνοτρόφων”- παραδοσιακή καλύβα, αναδεικνύοντας και την αγροτική κληρονομιά αλλά και την αυτάρκεια των ανθρώπων που ζούσαν στη φύση.
Ταυτόχρονα μέσω Γενικής Γραμματείας Δασών του χορηγήθηκε ένα δασοπυροφυλάκιο, το οποίο με τον ανάλογο οπτικό εξοπλισμό χρησιμοποιείται μέσα στο προαύλιο ως “Παρατη-ρητήριο Πουλιών και Περιβάλλοντος Λίμνης Αμβρακίας και όρους Θύαμη”.
Σχολεία από τη Δυτική Ελλάδα επισκέπτονταν το υπόψη Σχολείο και είχαν μια πλήρη λα-ογραφική και οικοτουριστική ενημέρωση - παρουσίαση του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος της λίμνης Αμβρακίας.
Τώρα προσκαλώ και προκαλώ τον αγωνιστή δάσκαλο, και ας μη διδάσκει πλέον εκεί, να ορθώσει και αυτός τον σωστό απαιτητικό οικολογικό λόγο του, ενάντια στο τσιμέντο και τη γκρίζα εικόνα, που ορθώθηκε μπροστά από το χωριό του, τη λίμνη του και το «Σχολειό του».

Στη παρακάτω ιστοσελίδα βλέπουμε τις πανέμορφες εικόνες της θέσης του σχολείου:
http://dim-riviou.ait.sch.gr/. Χαίρεται η ψυχή μας με την καταπληκτική φυσική ομορφιά και το πάντρεμα περιβάλλοντος βουνού- λίμνης –οικισμού, αρχιτεκτονικής οικιών και σχολεί-ου.

Η κοινή λογική αποφαίνεται ότι από εφέτος τα παιδιά μας αλλά και όλοι οι κάτοικοι του Ρί-βιου και οι ταξιδιώτες, θα απολαμβάνουν ένα παραλίμνιο και συνάμα ημιορεινό « τσιμε-ντένιο συγκρότημα τύπου σαρανταποδαρούσας και σαλίγκαρου». Θα πρέπει πιστεύω να μας εξηγήσει κάποιος υπεύθυνος, πως και γιατί επιλέχθηκε αυτή η λύση. Τι να κάνει ο δημότης μετά; Που να διαμαρτυρηθεί. Στο Υπουργείο, στη Περιφέρεια; Στους τεχνικούς υπαλλήλους του πρώην Δήμο Φυτειών; Ο λαός επικροτεί μεν την απόφαση για την κατα-σκευής της πεζογέφυρας, αντιδρά όμως για τους τόνους μπετόν, την άσχημη οπτική και μη καλαίσθητη εικόνα, μέσα στο πανέμορφο φυσικό περιβάλλον της προστατευόμενης από το δίκτυο NATURA 2000 Αμβρακίας και τον γραφικό οικισμό. Μπορεί όλα να γίνονται σω-στά και να κάνουμε λάθος στις ταπεινές μας παρατηρήσεις, αλλά η εικόνα πιστεύω απο-τρέπει κάθε άλλη σκέψη.

Προς άρση παρεξηγήσεων, η εταιρεία κατασκευής δεν ευθύνεται για το τεχνικό μέρος του έργου που βλέπουμε, διότι προφανώς, ότι μελέτη εγκρίθηκε από τους επίσημους φορείς του κράτους, Υπουργείο, Περιφέρεια και ΟΤΑ, αυτή τη μελέτη υλοποιεί και τεχνικά, σύμ-φωνα και με τις εντολές των επιβλεπόντων και της Περιφέρειας.

Ο λαός όμως αγανακτεί και επιτάσσει τα διάφορα δρώμενα στον τόπο μας, να γίνο-νται με ενημέρωσή και να μη μένουν οι αιρετοί, απαθείς είτε από άγνοια είτε από αδιαφορία. Ο λαός μας κρίνει καθημερινά και απαιτεί συνεχή αγώνα και προσπά-θεια για ανάπτυξη, δημιουργία, διαφάνεια. Η κοινωνία και το περιβάλλον πρέπει να προστατευθούν από τις συνεχείς στρεβλώσεις της λειτουργίας του παράλυτου κρα-τικού μηχανισμού.


Ενέργειες που απαιτούνται πλέον από τον Δήμο μας (ΞΗΡΟΜΕΡΟΥ)

α. Να συνεδριάσει η επιτροπή Ποιότητας Ζωής και αφού συλλέξει στοιχεία, για όλο το ιστορικό του έργου, (μελέτη- σχέδια –εγκρίσεις), να γνωμοδοτήσει για περαιτέρω ενέργει-ες. Εξυπακούεται ότι θα ζητήσουμε επίσημη ενημέρωση από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπη-ρεσιών Περιφέρειας και Υπουργείο, γιατί επιλέχθηκε αυτή η κατασκευή και όχι άλλη με ε-ξωτερικούς ειδικούς ανελκυστήρες που μειώνουν στο πενταπλάσιο τον όγκο και τους κιν-δύνους για τους κατοίκους και ποιο το τελικό κόστος, για να ενημερωθούν και οι δημότες όπως δικαιούνται.

β. Ο Δήμος να προτείνει στη Περιφέρεια και το Υπουργείο, να επανεξετάσει τον τρό-πο κατασκευής και για άλλες πεζογέφυρες που τυχόν έχουν εγκριθεί μέχρι τα Γιάννενα και δεν έχουν αρχίσει ακόμα οι εργασίες. Μπορεί να προλάβουμε να αλλάξουν τα σχέδια, αν αποδειχθεί ότι έχω δίκιο στις παρατηρήσεις μου.

γ. Τέλος επιβάλλεται να προβούμε και στις επιπλέον παρακάτω ενέργειες, επειδή θε-ωρώ σίγουρο ότι θα παραμείνει ως έχει η πεζογέφυρα στο Ρίβιο, μιας και έχει προχωρήσει πολύ η κατασκευή της:

 Να φυτευτούν ένθεν και ένθεν της γέφυρας, με μέριμνα του προέδρου ΤΚ Παπαδά-του, κατάλληλα δένδρα και θάμνοι, τα οποία να κρύβουν το τσιμεντένιο κατασκεύα-σμα και να ομορφύνουν λίγο το τοπίο. (Έχει νομίζω το αρμόδιο δασαρχείο τα κα-τάλληλα δένδρα και θάμνους) .
 Να αποσταλεί έγγραφο στη Περιφέρεια με πρόταση να χρωματίσει η ανάδοχος ε-ταιρεία τη γέφυρα, με χρώματα που να δένουν με το περιβάλλον, για να απαλύνουν τη περιβαλλοντική και οπτική αταξία, που δημιουργήθηκε μπροστά στα μάτια των μικρών μαθητών των κατοίκων και των διερχόμενων της Εθνικής Οδού .
 Να ελέγξουμε οπωσδήποτε, εάν θα γίνουν υψηλότερα προστατευτικά πλαϊνά τοιχία ή κιγκλιδώματα, για την ασφάλεια των διερχόμενων, (να προτείνουμε, εάν δεν έ-χουν προβλεφθεί).
 Να θέσουμε ερώτημα στη Περιφέρεια να μελετήσει αν θα πρέπει να τοποθετηθούν 1-2 ειδικά αλεξικέραυνα ιονισμού (τύπου ιστού) κοντά στη γέφυρα, για να προ-στατεύουν τους διερχόμενους τον χειμώνα, από τους κεραυνούς (περίπου 4 – 5000 έκαστο €).
 Να ενημερωθούν οι κάτοικοι και τα παιδιά για τα οφέλη και τους κινδύνους διέλευ-σης από τη πεζογέφυρα.( Ειδικές πινακίδες σήμανσης κινδύνου ασφαλούς προσέ-λευσης και διέλευσης, ενημερωτικά φυλλάδια από ΤΚ ΠΑΠΑΔΑΤΟΥ, συνεχείς ενη-μερώσεις από τους δασκάλους στα παιδιά μετά τον Σεπτέμβριο κλπ)

Παραθέτω για την ιστορία, όπως προανέφερα πιο πάνω δύο από τις πάμπολλες διαφορε-τικές λύσεις που υπήρχαν για κατασκευή πεζογέφυρας. Ας συγκρίνουμε και ας σχηματίσει ο καθένας την άποψή του.

1η Πεζογέφυρα στο Μαρούσι Αττικής .

Η πεζογέφυρα καλύπτει όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας, ενώ διαθέτει ανελκυστήρες για την προσβασιμότητα των ατόμων με μεγάλη ηλικία και με κινητικές δυσκολίες ΑΜΕΑ.
Είναι σύμμεικτης κατασκευής, καθώς αποτελείται από οπλισμένο σκυρόδεμα στα θεμέλια και μεταλλική ανωδομή. Μικρή σε όγκο, καλαίσθητη, χωρίς τεράστια ανάπτυξη κατά μήκος του δρόμου όπως του Ρίβιου. Οι πεζοί σε ελάχιστο χρόνο περνούν απέναντι. Το ίδιο ισχύει και για τους ΑΜΕΑ και τους πεζούς μεγάλης ηλικίας με τον ανελκυ-στήρα και με πλήρη ασφάλεια, επειδή δυσκολεύονται ή είναι αδύνατον να ανέβουν τα σκαλοπάτια. Ο Χρόνος διέλευσης είναι ελάχιστος αφού δεν απαιτείται να διέρχε-ται κάποιος εκατοντάδες μέτρα πριν περάσει τη γέφυρα. Αυτό φαίνεται όταν δούμε τις υπόλοιπες φωτογραφίες από τη γέφυρα στο Ρίβιο. Υπάρχει καμία σύγκριση;
Πιο κάτω βλέπουμε τη μεταλλική γέφυρα από άλλη οπτική γωνία.

Έχει αυτή η γέφυρα καμία σχέση με τη γέφυρα στο ΡΙΒΙΟ, από οπτική και καλαίσθητη αρ-χιτεκτονική πλευρά, όγκο, ασφάλεια και λειτουργικότητα;

2η Πιο κάτω φαίνεται μία άλλη Πεζογέφυρα στον Καρέα Αττικής.

Υπάρχουν πολλές ακόμα λύσεις για όμορφες μεταλλικές, ξύλινες ή τσιμεντένιες γέφυρες (σε συνδυασμό με εξωτερικό ασανσέρ –ανελκυστήρα, που μειώνουν τον συνολικό όγκο και το μήκος της γέφυρας και δένουν με το περιβάλλον). Είμαι σίγουρη δε, ότι από αυτή τη γέφυρα θα περνάνε ελάχιστοι κάτοικοι ανά έτος. Μόνο παιδιά θα τη διασχίζουν κυρίως, Δεν νομίζω βέβαια να έχει μελετηθεί να χρησιμοποιηθεί και για διέλευση Ζώων;

Για το οικονομικό αντικείμενο του έργου επαναλαμβάνω ότι δεν εκφέρω θέση προς το πα-ρόν. Όμως όταν πάρουμε τα τεχνικά και οικονομικά στοιχεία από το Υπουργείο και Περι-φέρεια, να τα μελετήσουμε, να τα συγκρίνουμε και να επανέλθουμε για να ενημερωθούν υπεύθυνα οι ΔΗΜΟΤΕΣ - ΠΟΛΙΤΕΣ για την επιλογή αυτή και το κόστος, σε σχέση με άλ-λες λύσεις.
Εκτιμώ ότι υπάρχουν ελάχιστοι Δημότες που έχουν θετική οπτική εικόνα για το έργο στο Ρίβιο. Θα επιτρέπουν χωρίς σκέψη στα παιδιά τους, να διέρχονται το Χειμώνα από εκεί; Αναρωτιούνται ήδη πόσο θα κοστίσει τελικά με τυχόν ανακεφαλαιωτικούς πίνακες νέων εργασιών, ή τις αναθεωρήσεις τιμών και τις τυχόν καθυστερήσεις;. Δηλαδή το κόστος από τότε που δημοπρατήθηκε θα είναι το ίδιο; θα μεγαλώσει; και αν ναι γιατί; Ποια η επίσημη θέση για το τεράστιο όγκο και μήκος της πεζογέφυρας; Ήταν θέμα απαλλοτριώσεων; Τι θα λέμε στα παιδιά μας όταν από τα παράθυρα του σχολείου θα βλέπουν ατέλειωτα μέτρα τσιμεντένιας «χλωρίδας» του…. δικτύου NATURA; Θα βρούμε τα στοιχεία και θα τα θέ-σουμε στους πολίτες να δουν μέσα στη οικονομική κρίση που ζούμε, αν επενδύονται σω-στά τα χρήματά των φόρων τους προς το κράτος.

Τον πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Ξηρομέρου, κ Βασίλη Μουρκούση, τον παρακα-λώ, στα πλαίσια του κανονισμού, να εισάγει το θέμα για συζήτηση στην επόμενη σύγκλιση του Δημοτικού μας Συμβουλίου. Παρακαλώ δε την αρμόδια αντιδήμαρχό μας και πρόε-δρο της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου, Κ Κουμανδράκη –Σαμαρά και τα μέλη, καθώς τον πρόεδρο της Τ. Κ Παπαδάτου και τον φίλο δάσκαλο Στέλιο Φούντα, να επισκε-φτούμε μαζί το Ρίβιο και να δούμε επιτόπου το θέμα .
Φωτογραφίες από το Σχολείο στο Ρίβιο Παπαδάτου.

Οι μαθητές χαιρετούν ανέμελα πολύ πριν έρθει η τσιμεντένια γκρίζα σκιά πίσω τους…. Τους χαιρετώ και εγώ, τους ζητάω συγνώμη και παρακαλώ τον Δήμο μας να πα-ρέμβουμε καθοριστικά στο Υπουργείο και στη Περιφέρεια , για να δώσουμε σ αυ-τούς και τους λοιπούς Δημότες τις απαντήσεις, στα πολλά γιατί τους και ελπίζω και τις λύσεις όπως περιέγραψα παραπάνω.






19 ΙΟΥΛ 2011

Ευθυμία Καραπάνου - Κολοβού
Δημοτική Σύμβουλος Δήμου Ξηρομέρου

Tags:

Related Posts

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Leave a Reply